ELLABELLA  HOMESTYLING VECKANS TEMA


Inred klassiskt 50-tal

Klassiskt 50-tal
Det var på 50-talet masstillverkningen av möbler och ting började. Detta förändrade mycket. Utbudet ökade och prisnivåerna gjorde att allt fler hade råd. Spara ersattes allt oftare med Slösa.

2006 och förra året var det mycket inne med 50-tals inredning. Jag har hittat några intressanta länkar där ni kan hämta mycket inspiration från. I Mio's katalog 2006 kunde man hitta den här bilden. Just då var jag inte direkt förtjust i klassisk inredning utan det är nu på senare tid jag insett hur mycket jag gillar de mörka träslagen, maffiga skinnsoffor, bokhyllesektioner, barskåp osv. Därför är veckans tema Klassiskt 50-tal.

image136 
Hur möblerade vi när teven kom på 50-talet?

Kök.
Som en reaktion mot 30-talets små kök skapades den första svenska köksstandarden på 50-talet. Detta innebar bättre arbetsytor, bättre arbetshöjd, kylskåp, överskåp med skjutluckor, rostfria diskbänksytor - allt måttat efter den svenska genomsnittskvinnans längd.

Skapa stilen
Mönster: asymmetriska och organiska
Material: galon, plast, nylon och stål
Träslag: Exotiska träslag är en nyhet. Mahogny och teak börjar finnas sida vid sida om björk, alm och ek. Furu vanligast men några håller ändå fast vid det tidlöst svenska ljusa träet och en återhållsam form.
Färger: Klara med kontraster.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0